Blog

AcasaGestioneaza usor si corect raportarea SAF-T catre ANAF

Gestioneaza usor si corect raportarea SAF-T catre ANAF

PUBLICAT PE 26 NOIEMBRIE, 2021

Raportarea SAF-T devine obligatorie si in Romania, marii contribuabili fiind primii care trebuie sa se conformeze prin depunerea Declaratiei D406 incepand cu ianuarie 2022. Aceasta schimbare majora a sistemului fiscal presupune digitalizarea relatiei dintre companii si autoritatile fiscale prin transmiterea electronica a datelor contabile catre ANAF in baza unui standard international de audit, respectiv SAF-T. Schimbarea vine cu implicatii la nivel contabil, fiscal, dar si organizational.

Vestea buna este ca Declaratia D406 se poate genera foarte usor cu ajutorul sistemelor moderne de ERP (Enterprise Resource Planning). Sistemele ERP includ automatizari pentru operatiunile cheie din procesul de raportare precum: identificarea informatiilor de interes si importul de date, alerte pentru termene de depunere etc.

Solutia ideala pentru gestiunea declaratiilor 406 / SAF-T

Completeaza, gestioneaza si transmite cu usurinta noua declaratie 406 / SAF-T, precum si toate celelalte declaratii financiar-contabile necesare activitatii companiei.

Vezi detalii mai jos!

Ce este Declaratia informativa D406 / SAF-T

D406 / SAF-T (Fisierul Standard de Control Fiscal) este un standard de audit ce vizeaza transferul electronic de date contabile de la companii catre autoritatile fiscale. Acesta a fost adoptat in mai multe tari din Europa, iar de la 1 ianuarie 2022 SAF-T va fi implementat si in Romania.

Asadar, putem spune despre SAF-T ca este un fisier electronic, bazat pe XML, standardizat international, pentru trimiterea rapoartelor fiscale, de raportare TVA, de la firme catre autoritatile fiscale. Acest fisier contine date exportate dintr-un sistem de contabilitate pentru o anumita perioada de timp.

Ce cuprind raportarile SAF-T si de ce se face digitalizarea transferului de date

SAF-T cuprinde toate datele contabile extrase automat din sistemele IT ale contribuabililor, impreuna cu maparile cu privire la tratamentul fiscal aplicat, ce sunt exportate si trimise catre autoritatile fiscale. Declaratia D406 include 750 de campuri de informatii, dintre care 260 sunt campuri obligatorii.

Implementarea SAF-T are ca scop depistarea si eliminarea neconformitatilor in raportarea fiscala. Prin SAF-T s-a urmarit simplificarea relatiei dintre contribuabili si ANAF, permitand reprezentantilor ANAF sa realizeze verificari electronice, de la distanta, reducand numarul controalelor / inspectiilor fiscale clasice, cu deplasare la sediul contribuabililor.

Informatii incluse in D406 si termene de depunere

Potrivit Ghidului Contribuabilului, SAF-T se va depune in format electronic dupa cum urmeaza:

In cazul Declaratiei informative D406 – Active (Mijloace Fixe), termenul limita de depunere va fi pana la termenul de depunere a situatiilor financiare aferente exercitiului financiar.
In cazul Declaratiei informative D406 – Stocuri, termenul limita de depunere va fi cel stabilit de organul fiscal, care nu poate fi mai mic de 30 de zile calendaristice de la data solicitarii.
Pentru alte informatii decat cele ce privesc Stocurile si Activele, D406 se va depune pana in ultima zi calendaristica a lunii urmatoare perioadei de raportare (luna/trimestrul calendaristic, dupa caz).

Declaratia D406 – Termene de depunere dupa categorii de contribuabili

Obligatia depunerii Declaratiei informative D406 revine urmatoarelor categorii de contribuabili:

Contribuabilii mari – obligatia de depunere a Declaratiei informative D406 incepe de la 1 ianuarie (pentru cei incadrati in categoria mari contribuabili la data de 31 decembrie 2021)
Contribuabilii mijlocii – obligatia de depunere a Declaratiei informative D406 incepe de la 1 ianuarie 2023 (pentru cei incadrati la categoria contribuabili mijlocii la data de 31 decembrie 2021)
Contribuabilii mici – obligatia de depunere a Declaratiei informative D406 incepe de la data de 1 ianuarie 2025 (pentru cei incadrati la categoria contribuabili mici la data de 31 decembrie 2021)
Gestioneaza usor si corect raportarea SAF-T catre ANAF

Beneficii pentru companii

Implementarea SAF-T aduce o serie de beneficii companiilor, precum:

Reducerea costurilor pentru conformare
Schimb electronic de date contabile, transferul datelor catre autoritatile fiscale realizandu-se mai rapid si in mod securizat
Facilitarea comunicarii dintre autoritatile fiscale si contribuabili, referitor la continutul datelor din sistemele IT
Cresterea echitatii prin sporirea gradului de conformare si prin depistarea comportamentelor neconforme in vederea corectarii acestora
Reducerea timpului petrecut de autoritatile fiscale la sediul companiei pentru inspectii fiscale
Asigurarea transparentei in actul de control
Simplificarea unor proceduri privind obligatiile declarative

Declaratia D406 – Contraventii pentru neconformitate

Cadrul legislativ care face referire la obligatiile de raportare a fisierului SAF-T ANAF include si o serie de sanctiuni contraventionale pentru companiile care nu se conformeaza noilor prevederi. Prin urmare, nedepunerea la termen a Declaratiei informative D406 se sanctioneaza cu amenzi intre 1000 si 5000 de lei, iar completarea incorecta sau cu date incomplete vine cu amenzi intre 500 si 1500 de lei.

Avand in vedere complexitatea noii obligatii de raportare, sistemele moderne de tip ERP au fost supuse unor dezvoltari, tocmai pentru a permite companiilor sa raspunda mai usor provocarilor pe care le implica completarea si depunerea Declaratiei informative D406. In acest mod, companiile au siguranta ca informatiile corecte sunt furnizate la timp, intr-o maniera simpla.

Fii pregatit pentru raportarea SAF-T cu SeniorERP

Senior Software vine cu functionalitati noi, dezvoltate in cadrul aplicatiei SeniorERP, permitand gestionarea simplificata a raportarii SAF-T si conformarea companiilor cu cerintele legislative in vigoare. Astfel, SeniorERP include Declaratia 406 (D406), fiind prevazute si o serie de proceduri pentru identificarea informatiilor contabile necesare raportarii SAF-T si importul automat de date, dar si alerte automate pentru respectarea termenelor limita impuse prin lege.

Apeleaza la consultantii Senior Software!

Pregatirea pentru raportarea SAF-T nu presupune doar extragerea datelor din sistemul ERP si depunerea acestora catre ANAF in formatul cerut, ci si anumite etape pregatitoare in cadrul carora se efectueaza verificari privind acuratetea si integritatea datelor din fisirerele SAF-T.

In acest sens, Senior Software dispune de o echipa de specialisti contabili si IT care sprijina utilizatorii solutiei SeniorERP in pregatirea etapelor de raportare SAF-T. Suportul vizeaza atat modalitatile de prelucrare si validare a datelor ce urmeaza sa fie incluse in raportarile SAF-T, cat si pasii de generare a fisierului in format XML. Astfel, echipa Senior Software se asigura ca orice scenariu specific este acoperit de solutia SeniorERP.

Afla detalii despre etapele pregatitoare si cum te ajuta SeniorERP in intocmirea raportarii D406!

Solicita detalii!

De ce sa alegi SeniorERP

O solutie pe care te poti baza: Rapoartele cu date contabile sunt trimise in forma ceruta de autoritatile fiscale, direct din sistemul SeniorERP, iar utilizatorii solutiei beneficiaza de suport in adaptarea la noile modificari ale sistemului fiscal.
Flexibilitate si eficienta: Sistemul ofera flexibilitate auditorilor, permitand extragerea si prelucrarea rapoartelor la timp, asigurand totodata eficienta printr-un proces fara intreruperi, necesar in pregatirea raportarilor SAF-T.
Adaptata oricarui scenariu: Adaptata perfect legislatiei din Romania, solutia ofera un mediu unitar de gestionare a datelor si permite conformarea usoara la orice scenariu specific organizatiilor, pentru a asigura transmiterea corecta a datelor contabile potrivit cerintelor de raportare SAF-T.
Costuri reduse: Elimina riscul sanctiunilor contraventionale pentru nedepunerea la timp a Declaratiei informative D406 sau cu date incomplete / incorecte. Softul SeniorERP pastreaza acuratetea datelor si trimite alerte si notificari privind termenele limita de depunere a raportarii SAF-T.
Controale fara probleme: Asigura identificarea usoara a datelor contabile si eliminarea neconformitatilor, pregatind astfel organizatia pentru inspectiile si controlele fiscale menite sa verifice modul in care datele companiei corespund cu raportarile SAF-T, scurtand totodata timpii de control.