Blog
Cum sprijina un sistem ERP afacerile cu vanzare multichannel
PUBLICAT PE 8 MARTIE, 2022
Sistemele ERP si vanzarea multichannel
Distribuitorii cu vanzare multichannel isi exprima tot mai frecvent dorinta de a avea un sistem ERP capabil sa gestioneze toata activitatea, sa acopere cu succes toate zonele functionale ale afacerii, si sa se integreze usor cu celelalte aplicatii software utilizate in companie.
Utilitatea unui astfel de soft vine si in contextul in care asteptarile consumatorilor privind experienta de cumparare au devenit mai exigente, multi dintre acestia obisnuindu-se deja cu un model de operare simplificat, livrat de cei ce au inteles importanta unui ERP in distributia multichannel. Prin urmare, clientii ii vor alege pe acei distribuitori care le ofera, indiferent de canalul de vanzare ales, acces rapid si usor la produse si informatii corecte, oricand, de oriunde si, bineinteles, livrare in cel mai scurt timp.
Ce provocari apar in distributia multichannel?
Vanzarea multichannel, tot mai des intalnita in randul retailerilor, poate raspunde asteptarilor pietei si schimbarilor intervenite in obiceiurile de cumparare, accelerand totodata oportunitatile de crestere ale unei afaceri. Insa, fara instrumentele software potrivite, un business cu vanzare multichannel tinde sa intalneasca mai multe dificultati decat avantaje.
Fara o gestionare integrata a afacerii de vanzari multichannel, distribuitorii isi asigura cu dificultate stabilitatea in piata si viitorul businessului, mai ales cand competitorii dispun de o solutie performanta de ERP si sunt capabili sa indeplineasca noile asteptari ale clientilor fara prea mult efort.
Nesincronizarea stocului, prea mult timp pierdut cu incarcarea listelor de preturi, procesarea greoaie a comenzilor, imposibilitatea de inchidere automata a soldurilor sau implementarea unor strategii ineficiente – sunt cateva dintre situatiile cu care se confrunta afacerile cu vanzare multichannel, in lipsa unui ERP. Fara un soft potrivit, informatii cheie raman nevalorificate determinand oportunitati pierdute. Mai mult, deciziile si investitiile sunt deseori bazate pe date eronate, prea generale si furnizate cu intarziere, iar in astfel de situatii gestionarea multichannel devine dificila, costurile cresc si clientii se indreapta spre alte companii.
Cand este util un ERP si ce canale de vanzari pot fi gestionate cu un soft ERP?
Cand afacerea creste si se extinde pe multiple canale de vanzare (magazine fizice, IKA, vanzare prin agenti de teren / e-mail / telefon, magazine online si marketplace-uri sau platforme internationale) un soft ERP performant este esential pentru managementul integrat al acestora. Fie ca vorbim de canale online sau offline, vanzari directe sau indirecte, tranzactionale sau consultative, un soft ERP este solutia potrivita pentru gestionarea simplificata si integrata a tuturor formelor si canalelor de vanzare.
In vanzarea multichannel, succesul depinde de un ERP flexibil care sa raspunda cerintelor din zona de distributie. Sistemul trebuie sa fie usor de integrat si capabil sa unifice toate zonele dintr-un business, punand la dispozitie o baza unica de date, iar acolo unde este cazul sa permita o gestionare adaptata in functie de necesitatile fiecarui canal de vanzare in parte.
Nicolae Slav
CEO dEpurtat.ro7 moduri prin care un ERP te ajuta in distributia multichannel
Exista multiple moduri prin care un soft ERP poate sustine retailerii in afacerile de vanzare multichannel, iar companiile care utilizeaza deja astfel de sisteme au inregistrat rezultate importante si au obtinut avantajul competititiv de care au nevoie in contextul actual.
In urmatoarele randuri vei afla cateva zone in care isi aduce contributia un sistem performant pentru managementul resurselor (Enterprise Resource Planning) si care sunt avantajele si beneficiile pe care le poti obtine utilizand un soft ERP.
1. Gestionarea stocului
Un soft ERP include functionalitati pentru stocuri si logistica si iti permite sa gestionezi usor si eficient situatiile in care dispui de un stoc unic care trebuie sa deserveasca multiple canale de vanzare. Sistemul este capabil sa actualizeze intr-un timp foarte scurt datele, afisand acelasi stoc pe toate canalele de vanzare online pentru a corespunde cu realitatea din depozit (ex.: actualizari automate dupa fiecare vanzare, prin integrarea ERP cu platformele de comert electronic). Astfel, elimini situatiile in care clientii plaseaza comenzi pentru produse ce nu se regasesc pe stoc, ceea ce contribuie la cresterea satisfactiei clientilor si imbunatatirea gradului de fidelizare.
Cum poti creste vanzarile cu ajutorul unui pachet complet de softuri integrate
“Procesele s-au automatizat si am economisit timp. Intrastatul, declaratia referitoare la ambalaje, integrarea magazinului online cu ERP-ul – sunt situatii care se fac automat. In plus, agentii de vanzari isi fac singuri comenzile, pot vedea clientii, situatia vanzarilor si a incasarilor, stocurile si listele de preturi. Lucrurile sunt mult mai simple.” – Cristina Lopata, Director General – Aspad COM
Pe langa acuratetea datelor, un soft ERP te ajuta sa implementezi politici de rezervare automata a stocurilor. Sistemul simplifica administrarea centralizata a canalelor de vanzare online (magazin online, marketplace-uri si canale internationale), permitand o gestionare usoara a cataloagelor si gamelor de produse, dar si a politicilor comerciale, de livrare si de retur distincte. Un ERP software este capabil sa realizeze simplu si rapid inclusiv gestionarea diferentiata, in cazul in care dispui de stocuri diferite pentru anumite canale de vanzare.
Totodata, in ERP ai posibilitatea sa definesti si sa intretii politici de aprovizionare corelate cu dinamica vanzarilor, astfel incat sa asiguri o rotatie cat mai buna a stocurilor. De asemenea, un soft ERP include posibilitatea de import si asociere a listelor de preturi de achizitie cu furnizorii, oferind predictibilitate in ceea ce priveste costul produselor achizitionate.
Vezi detalii despre: Software ERP – Alege un Soft ERP performant, modern si usor de utilizat
2. Gestionarea listelor de preturi
Cu un ERP complet vei putea gestiona simplu situatiile in care ai liste de preturi si / sau campanii promotionale separate pentru fiecare canal de vanzare. Sistemul iti permite sa incarci usor liste de preturi adaptate si sa faci rapid actualizari, chiar si in situatiile in care vorbim de preturi diferite pentru fiecare canal in parte.
Erorile produse prin introducerea manuala de date sunt eliminate, iar timpul dedicat pentru incarcarea si actualizarea listelor de preturi este redus considerabil, la fel si costurile.
3. Gestionarea comenzilor
In cazul vanzarilor multichannel, conectarea celorlalte softuri din companie cu un sistem ERP te ajuta sa centralizezi si sa gestionezi intr-un singur loc comenzile de pe toate canalele de vanzari, in functie de particularitatile acestora. Avand in vedere ca ERP-ul se conecteaza usor cu platforme online, maketplace-uri, aplicatii de tip SFA, CRM sau platforme de tip EDI (utilizate deseori in comertul modern, in relatia cu IKA), comenzile sunt preluate, procesate si urmarite mult mai eficient in urma acestor integrari.
Pe langa faptul ca se scurteaza durata de procesare a comenzilor, se pastreaza acuratetea datelor, se asigura o experienta de cumparare fara probleme, iar costurile scad. In plus, obtii o imagine unitara pentru toate comenzile, ceea ce contribuie la imbunatatirea deciziilor de business si la cresterea profitabilitatii.
Adrian Buica
IT Manager Sano Vita4. Stingerea soldurilor
Spre deosebire de comertul direct cand, dupa emiterea facturii, clientul achita contravaloarea produsului pe loc sau la termen si soldul se stinge automat, in online este necesar un ERP pentru o gestionare eficienta a situatiei.
Un soft ERP iti va permite sa realizezi importul borderourilor de la curieri, in cazul unor plati de tip ramburs, si inclusiv importul borderourilor de la parteneri, daca vorbim de vanzarea prin marketplace-uri. Ulterior, avand ca punct comun AWB-ul emis initial din ERP, soldurile sunt stinse automat, nefiind necesara maparea incasarilor si a facturilor de catre un operator. Sistemul ERP permite procesarea si repartizarea incasarilor prin diversi procesatori de plati, aspect specific vanzarii online. In platformele ecommerce, plata, respectiv incasarea se realizeaza la nivel de comanda si, uneori, companiile se regasesc in situatia in care au un numar mare de incasari in avans ce trebuie asociate cu facturile emise ulterior incasarii sau chiar ulterior livrarii.
5. Raportare si analiza
Un sistem ERP iti permite sa urmaresti cum evolueaza afacerea pe fiecare canal in parte, pe baza informatiilor colectate si analizate cu ajutorul functionalitatilor de care dispune solutia pentru managementul resurselor.
De regula, un ERP cu functionalitati de CRM si BI (sau integrat cu un soft de Business Intelligence) te ajuta sa realizezi un management integrat al tuturor informatiilor despre clienti si sa descoperi noi oportunitati, prin valorificarea datelor colectate despre acestia, dar si prin analiza proceselor din companie. Cu ajutorul sistemului ERP te poti folosi de datele de clienti, istoricul comenzilor, dar si de diferite solicitari din partea acestora pentru a imbunatati si personaliza oferta.
“Cu ajutorul solutiei BI, am facut o analiza cu privire la dispersia geografica a clientilor nostri si am aflat in ce zone exista o cerere mai mica a produselor noastre si care sunt zonele cu potential crescut. In baza acestor rezultate am putut lua masurile potrivite de business, in sensul ca ne-am orientat resursele acolo unde am inregistrat o cerere ridicata si acest lucru a avut rezultate.” – Adrian Buica, IT Manager – Sano Vita
Mai mult, poti face scenarii de tip what-if si poti afla care sunt produsele / gamele de produse cele mai apreciate de clienti, din ce zone si pe ce canale se inregistreaza cele mai mari cereri, dar si unde anume sunt probleme. Prin definirea si urmarirea indicatorilor de performanta per canal de vanzare (rata de retur, costuri de livrare, service level, indicatori financiari etc.) ai o imagina clara asupra costurilor si veniturilor si asupra zonelor care necesita ajustari. Un soft ERP iti permite sa controlezi costurile si sa monitorizezi profitabilitatea luand in considerarere variatiile de cost si pret in timp real.
Asadar, raportarea si analiza posibile cu un soft ERP te ajuta sa ai la indemana informatii esentiale pentru strategii mai eficiente si sa reactionezi rapid la cerintele pietei, imbunatatind totodata performantele in vanzari si procesele de business.
6. Gestionarea operatiunilor financiar-contabile
Cu ERP software poti automatiza efectele financiar-contabile din distributia multichannel, gestionand cu usurinta inclusiv situatiile presupuse de vanzarea in diverse valute.
Un ERP performant opereaza rapid si cu acuratete platile si incasarile (indiferent de moneda de tranzactionare), urmareste bugetele si previzioneaza veniturile si, nu in ultimul rand, ofera vizibilitate completa asupra fluxurilor financiar-contabile.
Un astfel de sistem te ajuta sa scazi timpii de procesare a documentelor (ex.: note contabile emise automat) si sa depui la timp raportarile si declaratiile solicitate de stat. In plus, orice plata sau incasare este legata de documentul sursa si poate fi verificata in doar cateva secunde, iar cu ajutorul aplicatiei mobile ERP, accesul in sistem se poate face de oriunde si oricand.
7. Conectarea proceselor prin integrare cu alte softuri
Un soft ERP flexibil se conecteaza usor cu alte solutii software utilizate de companie, determinand un flux neintrerupt de date corecte, o legatura stransa intre toate procesele companiei si, bineinteles, cresterea operativitatii.
Referitor la comertul electronic, softurile moderne de ERP dispun de un conector API (Application Programming Interface) ce leaga sistemul de platforme marketplace (precum Trada sau eMAG). Acesta permite realizarea schimbului de informatii esentiale in mod automat pentru desfasurarea rapida si fara blocaje a intregului proces de vanzare.
“Legat de organizarea si urmarirea procesului de vanzare si accesul la informatii, cu ERP am obtinut o trasabilitate completa, plecand de la plasarea comenzii si pana la livrarea produselor. Putem sti in orice moment care este stadiul comenzii. In plus, datorita functiilor de supraveghere/monitorizare din WMS si a inregistrarilor salvate in sistem, putem sti oricand ce produse s-au livrat, ora si minutul cand au fost pregatite comenzile.” – Adrian Buica, IT Manager – Sano Vita
Pe langa conectarea cu platformele ecommerce / marketplace sau cu solutii de BI si SFA, un ERP isi poate amplifica valoarea prin integrarea cu aplicatiile de management al depozitelor – WMS. Datorita integrarii, comenzile centralizate in ERP sunt transmise automat in WMS si sunt procesate fara erori, accelerand totodata expedierea produselor catre clienti. In plus, are loc actualizarea automata a stocului prezentat pe diverse canale de vanzare online, pe baza informatiile preluate de ERP din WMS, si a fluxului de date dintre platformele de comert electronic si ERP. De asemenea, conectarea dintre ERP si WMS permite procesarea diferentiata a comenzilor in depozit, in functie de canalul sursa, cu respectarea particularitatilor specifice pentru fiecare canal in parte (ex.: termenul de livrare, impachetare etc.).
Un soft ERP poate fi conectat si cu aplicatiile firmelor de curierat sau cu softuri de eficientizare a expedierilor prin automatizarea proceselor de livrare comenzi, ce cresc performanta de livrare si reduc costurile aferente serviciilor de curierat. O astfel de integrare te ajuta sa vizualizezi, sa gestionezi si sa optimizezi toate livrarile intr-un singur loc.
Toate datele relevante pot fi accesate usor din ERP si poti urmari rapid performanta de livrare a curierilor, rata de retur a fiecarui curier, durata medie de ramburs numerar pentru fiecare curier sau cate colete a livrat fiecare firma pe un interval dat si nu numai. Astfel de informatii, odata analizate, te ajuta sa ai mai mult control asupra livrarilor si al fluxului de numerar rezultat, sa alegi cele mai avantajoase oferte si sa te asiguri ca oferi clientilor tai servicii de curierat de calitate, cu livrare in cel mai scurt timp posibil.
Descopera succesul distributiei multichannel cu SeniorERP!
Una dintre solutiile de pe piata ERP Romania, folosita de numeroase companii de distributie, este SeniorERP – un soft ERP 100% romanesc, din portofoliul Senior Software.
Sistemul dispune de licentiere flexibila si multiple functionalitati bazate pe tehnologie de ultima generatie. In plus, incorporeaza experienta a numeroase implementari, fiind o solutie ce a oferit rezultate remarcabile atat companiilor care desfasoara afaceri in Romania, cat si in afara tarii.
Potrivita pentru orice industrie, acesta solutie ERP permite adaptarea simpla in functie de necesitatile businessului si are o integrare usoara cu solutiile din portofoliul Senior Software, dar si cu aplicatii de la alti furnizori.
Interfata intuitiva, usor de folosit, timpul scurt de implementare, alaturi de know-how-ul echipei Senior Software – sunt cateva dintre motivele pentru care sute de companii au ales sa realizeze managementul afacerii cu SeniorERP.