Implementare ERP la MediaRom Wunderbaum
Interviu cu dl. Cristian Magheru, General Manager, MediaRom Wunderbaum
MediaRom este din 1992 importator unic al produselor Wunder-Baum. In scurt timp de la intrarea noastra pe piata, am ajuns sa avem o distributie nationala a produselor Wunder-Baum, numarand in prezent aproximativ 5000 de clienti. Activitatile comerciale se deruleaza in prezent pe trei canale de distributie: lanturi de benzinarii, lanturi internationale de Key Account si distribuitori zonali.
Pe viitor isi propune sa asiguram acoperire zonala spre Moldova si Bulgaria si extinderea portofoliului de articole. Lucreaza cu clienti precum Metro, hypermarketuri, unde detaliile legate de fiecare articol sunt foarte importante, indentificarea lor, codurile, fiind o serie de probleme la care poti sa gasesti solutii doar intr-o aplicatie ERP.
Cristian Magheru: Inaintea implementarii SeniorERP aveam un alt circuit al documentelor, mult mai greoi, mult mai dificil. Chiar si redactarea era o problema. In momentul in care vinzi concomitent la 20-30 de clienti, este practic imposibil sa scrii 30 de facturi in acelasi timp. Fara o aplicatie n-ai cum sa mai vinzi in ziua de astazi. Iar in Mediarom, inainte de implementarea ERP-ului nu exista un sistem informatizat. Noi printam facturi in Excel. Era o vanzare primitiva. Gestiunea a fost o chestiune foarte mult usurata dupa implementarea aplicatiei, iar modulul de trezorerie ne-a ajutat la urmarirea incasarilor.
Cristian Magheru: A venit solutia la noi. Am fost contactati. Am comparat-o si mi s-a parut cea mai potrivita pentru ceea ce aveam nevoie. Oferea chiar mai mult decat aveam nevoie, la momentul achizitionarii. Dar, din cauza asta, sunt aspecte in care m-a ajutat sa privesc mai departe, adica mi-a inlesnit dezvoltarea afacerii ulterior achizitionarii. De fapt, ce se intampla: oricine vrea sa se dezvolte, este in logica afacerii. Sa vanda mai mult. Dar trebuie sa indeplinesti niste conditii inainte de a te inhama la un volum de vanzare mai mare. Trebuie ca propria ta firma sa poata suporta sa vinzi mai mult. Fara o aplicatie de genul asta n-ai cum sa vinzi, nu faci fata, ramai la stadiul de intentie, de dorinta. Mai intai trebuie sa fii pregatit pentru tot ceea ce implica aceasta crestere, pana la procesul de vanzare.
Cristian Magheru: Pe langa faptul ca timpul de procesare este incomparabil mai mic decat inainte, un om poate rezolva mai multe probleme cu aplicatia. Fara ea as avea nevoie de mult mai multi oameni pentru aceeasi pozitie. De aici o reducere vizibila de costuri. Un alt aspect, poate chiar cel mai important, este siguranta informatiilor. In orice alt sistem se mai pierd informatii, se mai distorsioneaza, in aplicatie am siguranta ca totul este inregistrat, arhivat si oricand poate fi corectat daca e ceva gresit.
Cristina Manea: Rapoartele de vanzari sunt cele mai importante pentru noi. In momentul de fata, un plan de productie are la baza un istoric din anii precedenti, pentru ca vezi ce s-a vandut , stii unde si in ce perioade sa-ti concentrezi efortul de marketing, stii unde sa te duci cu aprovizionarea materiilor prime, cu organizarea concediilor. Planificarea productiei cu tot ce inseamna ea poate fi realizata pornind de la datele din sistem. Un alt indicator relevant care a crescut dupa implementare a fost viteza de lucru. Ca in orice implementare, a exista perioada de acomodare cu sistemul, in care ne-a fost mai greu. Am depasit insa aceasta perioada cu ajutorul implementatorului, care a fost un suport foarte bun pentru noi.
Cristian Magheru: In implementare noi n-am avut probleme, iar in exploatarea aplicatiei, cand am avut probleme, le-am rezolvat. Apar diverse nevoi de customizare, sigur, fiecare firma isi doreste o aplicatie personalizata la propriul stil de lucru. In masura in care este posibil si beneficiezi de flexibilitate, se si personalizeaza aplicatia. La mine ori ceea ce am cerut, au vrut si altii, ori ceea ce am cerut a fost usor de facut sau s-a facut pana la urma, si eu am fost foarte multumit.
Cristian Magheru: Nu toata lumea intelege la ce foloseste o aplicatie de genul asta. Cel putin la noi in companie. Dar cei care inteleg sunt foarte multumiti. E adevarat, se schimba lucrurile, dar se schimba fara sa-ti dai seama: de exemplu, in cazul livrarilor, faptul ca facturile vin intr-un anumit format, intr-o anumita perioada de timp de la lansarea comenzii, imprima un alt ritm de vanzare. Dar nu toata lumea intelege si nici nu tin neaparat sa priceapa toti. Insa repet, implicatiile sunt in multe departamente, uneori aproape fara sa-ti dai seama. Iti usureaza viata in companie si asta e un scop pe care l-am urmarit cand am cumparat SeniorERP.
Cristian Magheru: Cu aplicatia SeniorERP ai suportul, indeplinesti conditiile de a te dezvolta. Ai un sistem de urmarire a produselor, unul prin care urmaresti gestiunea, ai un sistem de facturare, ai un alt sistem de urmarire a incasarilor, fiecare operatiune, fiecare pas, fiecare veriga are un rol. Un om mai greseste. In aplicatie, greselile de natura umana sunt doar la nivel de operare. Doar operatorul are voie sa greseasca, dar aplicatia nu greseste. Din punctul acesta de vedere, imi simt afacerea mai sigura, consolidata.
Managementul stocurilor
Cristian Magheru: Practic, produsul nostru, bradutul Wunderbaum pe care il comercializam este un singur produs. Dar pentru faptul ca am 40 de arome, am 40 de articole. In strategia mea de vanzare, nu urmaresc sa vand doar un articol, eu am 40 de articole, desi difera doar culoarea si aroma. Insa managementul produsului fara o urmarire pe aroma e practic imposibil. Daca imi comanda cineva 200.000 de braduti, eu nu stiu de care sa-i dau. Poate ii dau o aroma pe care o are deja sau care nu se vinde.
Lucrul acesta, pana la implementarea aplicatiei, a fost extreme de dificil. Mai ales ca importul se face pe doua, trei luni de zile, volumele sunt foarte mari, iar urmarirea in detaliu pe aroma era practic imposibila fara ERP. Pentru noi, urmarirea stocurilor pe aroma este un alt element care te duce la dezvoltarea afacerii, stiu ce sa vad, pe ce aroma sa nu cresc presiunea de vanzare.
Managementul depozitului si reducerea costurilor logistice
Cristian Magheru: Managementul in depozit deriva pentru noi din urmarirea pe criteriul aromei, ceea ce inseamna ca fiecare aroma de bradut trebuie sa aiba spatiul lui in depozit. Cele care sunt mai vandute sunt plasate diferit. Ordinea de asezare in depozit este data de urmarirea pe arome, care inainte nu exista. E un alt derivat tot din aplicatie, ea ne-a spus ce, cum, in ce fel. Eu ma bazez foarte mult pe cifre, ele iti indica ceea ce ai de facut. Ori SeniorERP tocmai asta face, aranjeaza cifrele in ordine, furnizandu-mi informatia necesara deciziei.
Managementul clientilor
Cristian Magheru: Cel mai important beneficiu a fost urmarirea pe punct de lucru, un aspect extrem de dificil de realizat fara o aplicatie care sa permita gestiunea pana in detaliu si urmarirea produsului de cand intra in depozit pana ajunge in apropierea consumatorului. Noi vindem in retele de hypermarketuri, care au zeci de magazine. Practic, lucram cu punctele de lucru ale Metro, de exemplu, iar aplicatia rezolva aceasta urmarire foarte sigur si rapid, dandu-ne posibilitatea sa stim ca produsele noastre ajung unde trebuie.
Managementul clientilor si fluidizarea cash-flow-ului
Cristian Magheru: In partea de cash-flow, aplicatia ma ajuta la urmarirea scadentelor. Noi vindem si prin benzinarii. Sunt retele de benzinarii care lucreaza foarte mult pe sistem de dealer sau franciza, si atunci fiecare statie reprezinta practic un alt client. Vorbim de MOL de exemplu, de zona Ardealului, dar si de firma cutare care are o statie de benzinarie in orasul cutare. In acest caz este foarte dificil de urmarit ce se intampla fara o aplicatie care sa-ti semnaleze de fiecare data inainte de scadenta de unde trebuie sa vina banii, iar daca n-au venit sa poti actiona in consecinta.
Cristian Magheru: Este indiscutabil ca implementarea cu succes a unui ERP este un beneficiu pentru o companie. Nu se pune problema doar ca-ti vei amortiza rapid aplicatia, dar te va ajuta la obtinerea unui venit mult mai mare. Indeplinesti astfel niste conditii sa te asezi la masa cu jucatorii importanti. Daca n-ai o aplicatie, in conditiile concurentei de azi, nu existi. Nu se pune problema falimentului, pentru ca nu ai cum sa mai existi. Acum depinde de ce firme vorbim. Eu vorbesc din perspectiva unei firme care are pretentia de a vinde la nivel national, nu de una care vinde in trei magazine.
Cristian Magheru: As recomanda oricui sa-si contureze foarte bine cererea, ce anume solicita de la aplicatie. Trebuie sa aiba o solicitare explicita, clara, ca sa poata avea satisfactie. Aplicatia este foarte mare, dar trebuie sa stii sa ceri departamentului de dezvoltare ceea ce ai nevoie pentru ca acesta sa vada daca poate raspunde solicitarii si sa se plieze pe ea. Nu poti lucra singur in aplicatie, doar tu ca manager. Iti trebuiesc oameni care sa proceseze cunostinte minime pentru a accesa aplicatia si a intelege ce ofera ea. Deci ai nevoie sa stii ce sa ceri si ai nevoie de oameni care sa lucreze cu ea. Achizitionarea unui astfel de soft nu o poti face cand ti-ai deschis o firma, esti singur si te hotarasti sa-ti iei o aplicatie. Toate vin la un anumit moment din viata firmei. Eu am ales aplicatia pentru ca mi-a fost bine ambalata, bine prezentata. M-am interesat, am cautat si eu informatii. Sunt unul dintre cei mai vechi clienti si sunt foarte multumit. Sunt produse noi pe care le vom achizitiona de la Senior Software, in masura in care sunt interesante pentru planurile noastre, ma ajuta in afacere si se amortizeaza investitia.