Implementare ERP la Office Media
Interviu cu dl. Cristian Stanciu - General Manager Office Media
Office Media si-a inceput activitatea in 1996 si are ca obiect de activitate importul si distributia de birotica, papetarie si tehnica de calcul. Cifra de afaceri a fost un indicator de crestere contanta. Pentru anul 2008 ne-am stabilit un obiectiv destul de indraznet, acela de dublare a cifrei de afaceri.
Acest obiectiv este realizabil in conditiile listarii cu marii Key Accounts cu ajutorul solutiei noastre ERP, lucru care ne-ar asigura volume foarte mari de articole. O solutie de tip Enterprise Resource Planning cred ca este nu doar o conditie de lucru cu marii Key Accounts, cum sunt lanturile de hypermarketuri, ci este mai ales o solutie pentru functionarea corecta a unei companii.
Cristian Stanciu: Sistemul pe care il avem acum este prima solutie de tip ERP pe care o folosim, in masura in care ceea ce foloseam inainte era doar un produs static, un soft de contabilitate. Desi softul anterior promitea o multime de rapoarte, de cele mai multe ori acestea nu functionau, la care se adauga faptul ca pe masura cresterii noastre aveam tot mai multe nevoi care nu erau acoperite. Aveam nevoie de o istorie pe client, pe articole. Inainte de implementarea ERP-ului, totul se facea manual. Daca voiam de exemplu sa verific cu cat am vandut un biblioraft luna trecuta unui client, trebuia sa caut factura, sa vad cand a avut loc tranzactia si la ce pret. Era o munca titanica si o pierdere de timp. Acum pot afla simultan nu doar pretul mediu pe un produs vandut unui client, ci simultan la mai multe produse si clienti sau la un client pe toata gama de produse. Astfel de interogari complexe sunt extrem de usor de realizat. Anterior implementarii, toate comenzile erau scrise manual. Din acest motiv existau numeroase neintelegeri, din momentul scrierii comenzii pana la onorarea acesteia, informatiile erau supuse greselilor umane ale fiecarei persoana care completa fluxul de activitati. Rezultatul consta in faptul ca, in loc sa ne concentram efortul spre vanzare, pierdeam timpul pentru verificarea greselilor si cautarea lor prin documente scrise.
– Cristian Stanciu, General Manager Office Media
Cristian Stanciu: Dupa ce am inceput sa simt acut nevoia de achizitie a unei solutii ERP, am inceput sa ma interesez in piata, sa merg la prezentari si sa vad diverse solutii. In final, am ales solutia pe care o folosim acum datorita increderii pe care mi-au inspirat-o ca firma producatorii si datorita raportului atractiv calitate-pret pe care mi-l ofereau.
Cristian Stanciu: Un prim beneficiu pe care l-am resimtit consta in faptul ca am eliminat mare parte din greselile care se strecurau prin transcrierea datelor dintr-o parte in alta. In plus, avem o structura de centralizarea a tuturor produselor. Daca inainte apareau confuzii intre tipurile de produse, acum fiecare produs intra intro structura clara. O data deschisa o comanda, fiecare agent stie care sunt etapele prin care trebuie sa treaca si ce sa completeze. Un alt beneficiu major il resimt la nivel de raportare, analiza de orice fel fiind imposibil de realizat pana acum. De exemplu, sistemul de bonusare al agentilor de vanzari era facuta manual: pe fiecare factura, in functie de marja de profit se acorda un anumit comision care era sau nu real, fiind facut repet, de o persoana care putea sa greseasca. Acum insa, pe 31 ale fiecarei luni, sau pe 1 cand introducem in aplicatie ultimul extras de cont, pot sa vad comisionarea pe toate sumele incasate si cat trebuie sa primeasca fiecare agent in parte.
Cristian Stanciu: Probabil poti sa cresti si fara o aplicatie ERP, insa foarte greu. Este ca si cum ai alege sa faci un drum intre doua sate cu o caruta cand poti sa-l faci mult mai repede cu trenul. In final tot acolo ajungi, doar ca poti sa o faci mult mai repede, mai comfortabil si fara sa fii prafuit. Ceea ce mi se pare important este ca solutia ERP pe care o folosim ne ofera premisele sa vindem de pana la 3 ori mai mult, fara sa ne simtim sufocati.
Cristian Stanciu: Avantajele unui ERP, in masura in care stii sa-l folosesti, sunt multiple. Generic vorbind, cel mai important ar fi imaginea de ansamblu pe care ti-o ofera asupra business-ului. Aplicatia imi permite sa vad unde se vinde cel mai bine, ce se vinde, ce asteptari au clientii. Oamenii de vanzari se pot adapta mereu avand toate aceste informatii la indemana.
Cristian Stanciu: Cred ca cel mai important este sa-ti definesti asteptarile si sa vezi daca ceea ce platesti raspunde acestora. Trebuie sa analizezi putin piata inainte sa-ti iei ceva si sa identifici solutia potrivita pe tipul de business pe care-l ai. In cazul meu, eu am optat pentru o solutie cu specific pentru import si distributie. Daca-ti iei ceva bun la toate nu-ti va acoperi niciodata toate cerintele din domeniul tau.Un al lucru pe care l-as recomanda este sa se ia in calcul si experienta implementatorilor, receptivitatea lor la nevoile specifice. Pe termen lung cred ca partenerul cu care bat palma pentru o astfel de solutie trebuie sa poata tine pasii cu tehnologia. Mergand pe principiul romanesc: dau un ban dar stiu ca face, imi doresc o solutie care sa fie rentabila pentru mine si peste doi trei ani, pe care pot s-o upgradez cu usurinta si nu una care sa ma coste dublu anul viitor. Solutiile ieftine sunt exact pe principiul echipamentelor de tehnica de calcul: iti iei astazi un laptop bun la pret mic si peste 6 luni el valoreaza jumatate din cat ai platit. Important este sa ai partenerii alaturi de care valoarea aplicatiei sa creasca constant, care sa-ti ofere siguranta unei investitii pe termen lung.