Vanzari online mai mari cu 20%, costuri reduse si economii majore de timp
Interviu cu Nicolae Slav, CEO dEpurtat.ro - Cel mai mare magazin online cu incaltaminte pentru femei
TOP PROVOCARI INAINTE DE SENIORERP
Aprovizionare si vanzare cu pixul si hartia
Procesele de aprovizionare si vanzare se desfasurau cu pixul si hartia, inclusiv notele de intrare – receptie se realizau manual. Neavand un sistem ERP, consumam in plus undeva la 2 ore pe zi doar legat de acest aspect.
Procesul de receptionare a marfii era foarte putin automatizat. Documentul ne venea in format fizic de la furnizorul de marfa si faceam o verificare ca sa vedem daca corespunde marfa cu factura, cu avizul de livrare, apoi receptionam marfa. Trebuia sa adaugam informatiile intr-un Excel si de acolo sa importam stocurile in site. Efectiv, introduceam direct datele in site pentru stocurile curente, iar din lipsa automatizarii apareau si erorile umane.
Timp pierdut cu verificarea marfurilor livrate de furnizori si corectarea erorilor
In trecut, cand o comanda pleca pe e-mail catre furnizor cu codurile SKU si cantitatile dorite, furnizorul ne facea livrarea, iar apoi noi pierdeam timp cu verificarea marfurilor, pentru a afla daca ceea ce am primit era ceea ce am comandat.
Se intamplau destul de des erori, cazuri in care noi comandam ceva si ni se trimitea alt cod, situatie pe care o descopeream mai tarziu si apoi trebuia sa incepem un alt proces de retur furnizor si iarasi pierdeam timp. O parte din furnizori nu au solutii de automatizari si, facand picking manual, cel mai probabil unele coduri erau citite gresit. La fiecare livrare se intampla sa se greseasca cate un cod, doua, trei. Vorbim aici de niste stocuri cu care si noi ne incarcam pentru ca nu aveam nevoie de produsele respective (daca la randul nostru le receptionam si nu eram atenti ca nu fac parte din comanda).
Imposibilitatea evaluarii relatiilor cu furnizorii
Inainte nu aveam cum sa facem o evaluare corecta cu privire la relatia cu furnizorii. Nu aveam o situatie clara a raportarilor. Pentru platile catre furnizori foloseam o solutie simpla de contabilitate. Ne lipsea controlul si nu puteam sa vedem ce grad de profitabilitate avem cu furnizorul „x” sau „y”.
Cand lansam o comanda, asteptam o zi, doua, trei sau mai mult, pentru ca uneori erau intarzieri. Daca voiam sa scoatem un raport la o luna sau la doua-trei luni, ca sa vedem cum raspunde furnizorul la comenzile pe care noi le lansam, nu aveam informatii exacte, puteam sa facem doar aproximari cu privire la astfel de situatii.
Incasarile de la curieri, verificate manual si aleatoriu
Un alt aspect care necesita optimizare era cel legat de evidenta dintre noi si curieri, de validarea incasarilor. Curierul ne trimitea zilnic, pe e-mail, un borderou cu datele clientului, AWB-ul si valoarea rambursului incasat. Aici, noi trebuia sa mergem mai mult pe incredere pentru ca nu aveam posibilitatea de a face verificarea la nivel de sume.
Intr-un tabel Excel cu 400 de linii, faceam o selectie a celor 400 de AWB-uri, dadeam copy-paste in site si identificam 400 de comenzi pe care le marcam ca incasate. Mai apoi faceam o verificare la sume, insa nu pentru toate. Luam aleatoriu 10-15 valori de la ramburs si vedeam daca valoarea expeditiei corespunde cu valoarea returnata de curier, ca sa ne asiguram intr-un fel ca si valorile sunt returnate.
Daca noi trimiteam o expeditie cu 100 de lei ramburs la curier si ne dadea 90 de lei, nu aveam cum sa o depistam decat daca verificam expeditie cu expeditie si asta insemna un timp enorm. Prin urmare, foloseam metoda verificarii manuale aleatorie, insa nici aceasta nu era ideala, plus ca dedicam cam o ora pe zi doar pentru acest tip de verificari.
Comenzi anulate si cheltuieli suplimentare
In fiecare luna, noi inregistram cateva sute de comenzi cu probleme care trebuiau anulate. Provocarile care apareau inainte erau legate de erori de stocuri, rezultate din receptie sau din alte fluxuri. Cam la 15-20 de comenzi pe zi aveam probleme cu stocurile, adica nu mai gaseam produsul pe stoc si asta pentru ca fie se incurcau produse, fie gaseam altele pe plus, unele erau in procesare in alte fluxuri. Practic, nu aveam acuratete in procesarea comenzilor.
In astfel de cazuri, noi ofeream discounturi clientilor la care se inregistrau aceste comenzi cu probleme, cu scopul de a oferi o compensare pentru neplacerile create. Era modul nostru de a ne cere scuze si de a incerca sa ii pastram in continuare in randul clientilor nostri. Aceste discounturi ne costau cam 15.000 lei lunar. In plus, mai vorbim aici si de timpul pe care il consumam cu solutionarea acelor situatii.
DEPURTAT.RO IN PREZENT SI PLANURILE DE VIITOR
Productivitate crescuta, fluxuri si departamente conectate
ERP-ul m-a ajutat sa ma organizez si sa structurez mai bine departamentele. Angajatii sunt acum uniti, conectati si mai productivi. Ne-am stabilizat din punct de vedere operational si ne putem focusa mai mult pe dezvoltare. Cu SeniorERP, astazi avem o companie solida cu perspective mari de dezvoltare.
Viitorul companiei, sustinut de automatizare
In momentul de fata activam pe pietele din Romania si Bulgaria, acum sunt in desfasurare extinderile pe Grecia si Ungaria, dar avem in vedere si Polonia si Italia. Acestea fiind spuse si tinand cont si de automatizarile de care dispunem, ne asteptam ca vanzarile online sa creasca cam cu 35% pe an. Urmeaza sa ne extindem intr-un depozit nou, care ne va ajuta sa acoperim si noile volume care vor veni din extinderea afacerii in tarile respective.
Despre dEpurtat.ro
Cu o cifra de afaceri de aproape 5 milioane euro, dEpurtat.ro comercializeaza incaltaminte pentru dama, avand o experienta in retail de aproximativ 10 ani. Businessul detine doua depozite si doua magazine fizice in Bucuresti, la care se adauga magazinul online, procesand in total circa 800 comenzi pe zi. Compania comercializeaza produse in Romania si Bulgaria, urmand sa extinda activitatea in Grecia, Ungaria, Polonia si Italia.
Despre Senior Software
Senior Software este singurul furnizor de sisteme software din Romania cu un pachet complet de solutii integrate. Fondata in 2003, compania a realizat peste 450 de implementari de succes si dispune de 6 divizii prin care implementeaza sisteme intuitive de tip ERP, BI, SCM, MES, E-commerce si Hardware. Senior Software isi desfasoara activitatea in patru locatii din Romania (Bucuresti, Constanta, Cluj, Iasi) cu o echipa formata din 160 de angajati.