Automatizarea in afacerile cu produse traditionale – provocari si oportunitati

Interviu cu Gabriel Lemnariu, Presedinte al Asociatiei “Produs in Bucovina” si Director General al companiei Laktotrio 2001 Prod

Criza inseamna pericol, dar si oportunitate. Nu imi este frica sa investesc, chiar si in aceste conditii vitrege, si recomand colegilor sa faca la fel
Gabriel Lemnariu

Gabriel Lemnariu

Presedinte al Asociatiei “Produs in Bucovina” si Director General al companiei Laktotrio 2001 Prod

Laktotrio, producatorul branzeturilor de Horodniceni si membru al Asociatiei ”Produs in Bucovina”, a apelat la solutii software pentru automatizarea afacerii care ii permit sa pastreze valorile traditionale ale businessului. Compania care produce branzeturi si alte derivate din lapte dupa traditiile specifice zonei, comercializarea acestora realizandu-se in peste 500 de magazine fizice, a descoperit ca poate sa tina pasul cu evolutia pietei prin folosirea de aplicatii software performante.

Producatorul din Suceava a investit in sistemul pentru gestionarea resurselor – SeniorERP, de la Senior Software, pentru care s-a realizat implementare 100% remote. Tot din portofoliul furnizorului Senior Software, Laktotrio a ales si platforma E-commerce dedicata vanzarilor online.

Detalii despre investitiile in tehnologie si cum pot afacerile traditionale sa raspunda provocarilor actuale din productie si distributie, fara sa compromita valorile de business, relateaza Gabriel Lemnariu, Director General Laktotrio si Presedinte al Asociatiei ”Produs in Bucovina”.

Tehnologie si traditie – Performanta prin automatizare pentru afacerile cu produse traditionale
Ce anume v-a determinat sa cautati o solutie software pentru gestionarea resurselor?

Gabriel Lemnariu: La productie noi ne pricepem foarte bine, produsele noastre plasandu-se peste media a ceea ce este pe piata in Romania. Insa, problema noastra, in general a producatorului din Romania, este la vanzare. Am tot incercat sa aflam de ce nu reusim sa crestem in ritmul pe care ni-l dorim, dar ne era foarte greu sa urmarim datele si sa facem o analiza pe client, zona, produs, o situatie care sa ne ajute sa ne indreptam in directia corecta.
Odata cu cresterea afacerii, a crescut si numarul personalului, dar si fluxul de date, iar centralizarea informatiilor pe baza carora trebuia sa iau decizii a devenit tot mai dificila si necesita foarte mult timp. Aveam nevoie de o solutie software care sa ma sprijine in desfasurarea activitatilor si care sa sustina extinderea businessului. Prin urmare, am cautat un furnizor care sa imi puna la dispozitie acel soft capabil sa ma ajute in selectarea datelor necesare si luarea deciziilor corecte pentru dezvoltarea companiei. Am ales SeniorERP de la Senior Software.

Cu o cifra de afaceri de 3,5 milioane euro, Laktotrio 2001 Prod este o companie din Horodniceni, judetul Suceava, care de aproape 20 de ani se ocupa cu productia de branzeturi si alte derivate din lapte, realizate dupa retete traditionale.

SeniorERP
Cum ati ajuns la decizia de a extinde businessul in zona de online si de a investi intr-o platforma E-commerce?

Gabriel Lemnariu: De ceva timp ne gandeam sa investim in E-commerce. Ne dorim ca produsele noastre sa ajunga la consumatorul final, cat mai repede si sa treaca prin cat mai putine puncte, fara intermediari. Situatia actuala din piata, determinata de pandemie, a facut clickul pentru noi si ne-a convins ca e timpul sa dezvoltam si zona de magazin online. Astfel, am decis sa alegem solutia E-commerce de la Senior Software.
Prin platforma E-commerce putem sa ajungem intr-un timp mult mai scurt la consumatorul final, cu niste costuri mult mai mici si avand o vizibilitate mult mai buna pe piata.
Din ce am observat, in mediul online sunt tot mai multi producatori care isi fac reclama, au magazine online, vanzari online. Consider ca in urmatoarea perioada, cel putin pe segmentul industriei alimentare, multi vor trece spre aceasta categorie de vanzari, deoarece si cumparatorii se muta in online in numar tot mai mare.

Care au fost schimbarile produse in cadrul companiei Laktotrio ca urmare inceperii colaborarii cu Senior Software si ce asteptari aveti pe termen lung de la solutiile software alese?

Gabriel Lemnariu: In martie 2020 am inceput sa livram produse la domiciliu, iar cand nu ai instrumentele software si hardware necesare, acest lucru presupune un volum de munca imens: sa raspunzi la telefon, sa notezi manual fiecare comanda, sa verifici stocul.
Rapoartele se faceau inainte in Excel si imi era foarte greu sa le urmaresc, sa fac analize de business, sa vad ce performante sunt in vanzari si sa iau deciziile potrivite. Am mari asteptari de la noul proiect. Cu ajutorul solutiilor Senior Software, atunci cand iau decizii o sa fiu 100% sau 99,9% sigur ca sunt deciziile corecte, deoarece sunt bazate pe date reale si riscul de eroare umana e mult mai mic.
Legat de dezvoltarea magazinului online, odata ce reusim sa terminam si acest proiect, consumatorii finali vor putea sa transmita comenzile electronic. Acestea vor fi centralizate in mod automat si trimise direct in sistem pentru picking. SeniorERP si platforma E-commerce impreuna reprezinta solutia de viitor capabila sa asigure succesul pentru producatori, acel lant scurt necesar in industria alimentara. Sa ajungi direct la consumatorul final, fara intermediari, acesta este visul oricarui producator.
Reducerea volumului de munca, a erorilor umane, optimizarea modului si a etapelor de procesare a comenzilor – sunt cateva din asteptarile pe care le avem de pe urma investitiilor in solutiile Senior Software. Prin automatizare, toate comenzile, fie ca vorbim de cererile venite prin agentii de vanzari, fie ca vorbim de cele intrate prin magazinul online, se vor duce direct in soft si prelucrarea acestora se va face imediat.

Cum va sprijini SeniorERP activitatea agentilor de pe teren si la ce modificari va asteptati in organizarea si gestionarea departamentului de vanzari?

Gabriel Lemnariu: Informatiile legate de competitorii din piata – ce face competitia, cand sunt modificari de pret, campanii – ajungeau foarte greu la mine si asta pentru ca nu aveam un soft care sa ma ajute cu gestionarea eficienta a aspectelor legate de vanzarile din teritoriu. Mai mult, nu stiam daca s-a respectat acuratetea informatiilor, deoarece angajatii de pe teren isi notau aceste date, efectiv cu pixul pe hartie, iar seara, cand ajungeau acasa, acestea erau centralizate si trimise de pe laptop. Asadar, pe langa faptul ca nu se puteau trimite si filtra in timp util informatiile esentiale, mai exista si problema erorii umane.
Folosirea noului soft reprezinta un salt destul de mare pentru noi. Oamenii de vanzari vor fi dotati cu tablete pentru a introduce informatii si fotografii din teritoriu, iar acestea vor fi preluate si centralizate direct in sistem. Vorbesc aici despre fotografii din locatiile in care merg fortele de vanzari, asezarea la raft, detalii despre preturi, campanii si ce anume face concurenta.

SeniorERP
In plus, nu aveam cum sa stim daca a fost respectata acuratetea datelelor pentru ca oamenii de vanzari isi notau aceste lucruri efectiv cu pixul pe hartie, dupa care, cand ajungeau seara acasa, centralizau informatiile si le trimiteau printr-un formular de pe laptop.
Gabriel Lemnariu
Director General al companiei Laktotrio
SeniorERP
Ce inseamna o platforma E-commerce pentru un producator cu distributie zonala ce urmareste sa pastreze intacte valorile companiei si retetele traditionale?

Gabriel Lemnariu: Platforma E-commerce, prin multiplele posibilitati de promovare de care dispune ne poate oferi deschiderea si vizibilitatea de care avem nevoie pe piata.
Pe zona de online, chiar si un producator mic, daca isi face treaba corect, atunci se poate lupta cu arme egale cu orisicine. Acolo nu se mai vorbeste de spatiul din raft, de bani dati pe vanzari prin magazine fizice, de semnarea acelor contracte. Cam de 8 ani de zile imi doresc sa avem prezenta in marile retele, dar nu s-a intamplat si asta nu pentru ca nu as fi vrut, ci pentru ca de fiecare data cand mi s-a pus un contract in fata, eu trebuia sa il semnez exact asa cum era, fara sa pot modifica un lucru cat de mic. Platforma E-commerce ne permite sa ajungem rapid cu produsele si in zonele neaccesate pana acum si, astfel, asiguram lantul scurt si pastram intacte valorile noastre si retetele traditionale, fara compromisuri.

Aveti un mesaj pe care doriti sa il transmiteti colegilor producatori?

Gabriel Lemnariu: Mesajul este acesta: sa nu renunte la ce au acum si neaparat sa investeasca in oameni, tehnologie si in ceea ce inseamna prezenta in online.
Investia in utilaje pentru productie este, de asemenea, esentiala. Pentru Laktotrio am luat masuri in acest sens si am demarat procedurile de achizitie de masini frigorifice si alte echipamente.
Criza inseamna pericol, dar si oportunitate. In aceste vremuri, fiecare trebuie sa investeasca in tehnologie, in functie de posibilitati. Asadar, colegilor din Asociatia “Produs in Bucovina” si tuturor producatorilor din Romania le recomand sa se axeze pe oportunitati in aceasta perioada. In utilaje, softuri si oameni, fiecare ar trebui sa investeasca. Nu imi este frica sa investesc, chiar si in aceste conditii vitrege si recomand colegilor sa faca la fel.
Este important sa investeasca in oameni bine pregatiti si sa le dea salarii corecte, pentru ca altfel vor pleca in alte tari si nu se vor mai intoarce. Prin toate aceste masuri isi vor creste capacitatea de productie, iar sumele investite se vor intoarce insutit. Le mai recomand sa-si formeze din timp oameni capabili sa duca mai departe afacerea, sa previna blocajele si sa pregateasca compania pentru viitor. Daca ai echipa langa tine, daca sunt oameni buni si pregatiti, sa reusesti nu e foarte greu.

Cum s-a desfasurat implementarea de la distanta si care este rolul partenerialului cu Senior Software in planurile pentru viitor ale companiei Laktotrio?

Gabriel Lemnariu: Noi am trecut printr-o perioada mai aglomerata si ne-a incantat faptul ca echipa Senior Software s-a pliat dupa programul nostru. Oricine stie ca schimbarile sunt in general primite mai greu de catre angajati. Istoria mi-a demonstrat ca de fiecare data cand am dorit sa schimb ceva sub convingerea ca e o schimbare benefica, la inceput oamenii cu care lucrezi sunt un pic reticenti, lucru de asteptat mai ales ca ii scoti din zona de confort. La fel s-a intamplat si de aceasta data, cand s-a adus in discutie implementarea remote, insa dupa primele doua sedinte au si uitat de retinerile pe care le aveau si au inteles ca lucrurile merg in directia buna. Speram sa continuam pe aceeasi directie.
In ceea ce primeste viitorul, in prezent suntem un producator cu distributie regionala, insa vrem sa trecem Carpatii cu Senior Software si sa fim prezenti la nivel national, pentru ca este un furnizor capabil sa implementeze un astfel de proiect. Ne dorim ca Senior Software sa fie in continuare alaturi de noi cu solutii.

Sa ajungi direct la consumatorul final, fara intermediari – este visul oricarui producator.

Gabriel Lemnariu, Presedinte al Asociatiei “Produs in Bucovina”

Alte interviuri