Ce strategie de Supply Chain se potriveste afacerii tale?
Articol scris de: Dr. ec. George Ogrinja, Director Supply Chain, Profesor asociat Facultatea de Cibernetica, Statistica si Informatica Economica, ASE Bucuresti
Tendinta in afaceri de a transfera competitia dintre doua companii intr-o competitie de la Supply Chain – la – Supply Chain (grupuri de companii partenere cu obiective comune aliate de-a lungul intregului lant de aprovizionare-productie-livrare) ne-a determinat sa abordam proiectarea unui Supply Chain din punct de vedere competitiv.
Intr-un articol anterior intitulat “Cum pui in aplicare bunele practici din domeniul SCM?“ aratam ca, SC-urile sunt compuse din procese, mai degraba decat activitati si sarcini discrete, procesele desfasurandu-se de obicei, dincolo de granitele functionale, departamentale ale unei structuri organizationale si permitand astfel alinierea activitatilor interne la obiectivele strategice ale companiei. Reamintim ca, un proces consta dintr-un set de sarcini si activitati interdependente menite sa realizeze un rezultat sau obiectiv specific. De exemplu: Order Fulfillment (realizarea comenzii clientului), Supplier Relationship Management (selectia, evaluarea si managementul relatiilor cu furnizorii), Demand Management (planificarea si managementul cererii), etc sunt o parte din procesele unui Supply Chain, interne si externe unei companii partenere.
Partenerii de afaceri care sustin aceste procese apartin uneori unor zone geografice sau culturi diferite. Dar ceea ce este important, numai o strategie corecta de Supply Chain permite companiei si partenerilor o dezvoltare profitabila a afacerilor.
Asadar, ca urmare a trecerii de la un Supply Chain orientat exclusiv pe reducerea costurilor la un SC orientat catre clienti si mai nou la un Supply Chain orientat strategic, cerinta gandirii strategice in proiectarea si dezvoltarea unui SC a devenit mai importanta decat oricand.
In primul rand, mentionam ca strategia de Supply Chain este doar o parte a strategiei globale de afaceri a unei companii, toate celelalte strategii componente fiind prezentate in Figura 1.
Figura 1. Modelul strategiei competitive al unei companii (adaptat dupa Chopra si Meindl 2010)
Dupa cum se poate observa, strategiile functionale (Marketing&Vanzari, Supply Chain, etc) sunt toate direct legate de strategia companiei pentru a asigura dezvoltarea competitiva a acesteia, la nivel individual si ca membra a SC-ului din care face parte.
Observatie: Alinierea strategica se obtine atunci cand strategia companiei si strategia de dezvoltare a SC-ului au aceleasi obiective. De foarte multe ori, responsabilii Supply Chain aduc imbunatatiri sistemului, fara sa cunoasca strategia companiei!
In acest context, la intrebarea “De unde incepem proiectarea unui SC?”, raspunsul este: alinierea corecta a strategiei SC cu strategia companiei este punctul de pornire in proiectarea unui SC orientat spre asigurarea unui nivel ridicat de competitivitate si performanta in afaceri.
Cele mai multe companii dezvolta o strategie a SC-ului, dupa ce a fost definita strategia de afaceri a acesteia. Aceasta abordare este partial corecta, deoarece nu permite infuzia de optiuni pe care strategia de Supply Chain le poate aduce la imbunatatirea semnificativa a strategiei de afaceri (a se vedea relatiile biunivoce intre strategiile functionale si strategia generala a companiei in graficul din Figura 1).
Observatie: Dezvoltati interactiv strategiile de Supply Chain si cea de companie, conform graficului din Figura 2 pentru a obtine un nivel ridicat de competitivitate.
Figura 2. Dezvoltarea interactiva a strategiilor companiei
Pentru a intelege cum influenteaza strategia de afaceri a companiei modelul de Supply Chain este necesar sa trecem in revista o parte dintre conceptele de baza ale strategiei de afaceri a unei companii.
Ce este strategia de competitivitate a unei companii?
Punerea in aplicare a unei strategii corecte de competitivitate poate fi cheia succesului in afaceri. Importanta competitivitatii in elaborarea strategiei de afaceri a unei companii a fost evidentiata de Porter (1985), Treacy si Wiersema (1997). Ulterior aceasta a fost dezvoltata de foarte multe lucrari economice, o abordare mai apropiata scopurilor noastre regasindu-se in lucrarile lui David Simchi-Levi , Chopra si Meindl. Prezentam in Figura 3 strategiile generice de competitivitate ale unei companii.
Figura 3. Modelul general al strategiei de afaceri competitive
Conform modelului, companiile vor cauta sa obtina un avantaj competitiv in afaceri folosind una sau mai multe optiuni strategice. De remarcat, companiile Best in Class (BIC) si-au dezvoltat strategii de competitivitate capabile sa utilizeze doua dintre aceste optiuni si uneori, dar foarte rar, toate cele trei optiuni. Acest efort strategic are sens, deoarece o companie poate adopta strategii diferite pentru unitati de business sau produse diferite in functie de pozitionarea curenta in segmentul de piata, capacitatile sale, resursele disponibile si competentele dobandite permitandu-i implementarea strategiei de extindere a pietei de desfacere.
Pentru o intelegere mai clara a celor trei optiuni generice de dezvoltare competitiva a strategiei unei companii vom face o abordare practica a optiunilor mai sus-mentionate in Figura 3.
1. Prima strategie generica referitoare la dezvoltarea competitiva a unei companii se numeste „Cost Leadership” sau „Strategia bazata pe eficienta”. Aceasta strategie focalizata pe reducerea costurilor permite companiei sau SC-ului din care face parte o extindere profitabila a cotei de piata printr-o oferta de produse si servicii la preturi mai reduse decat competitorii.
Vom lua ca exemplu strategia de reducere a costurilor “Every day low prices” dezvoltata de WAL-MART, o companie americana multinationala, cel mai mare retailer international si una din cele mai valoroase companii (a 3-a companie publica din lume).
Cum a reusit WAL-MART sa devina lider de cost pe piata de retail?
a) Aplicarea avansata a principiilor “economiei de scala” a permis obtinerea unor preturi mai mici de achizitie a produselor (discounturi foarte mari obtinute prin achizitionarea centralizata a unor volume mari de produse sau servicii). Wal-Mart are aproximativ 10.130 de magazine si continua sa-si extinda cota de piata printr-o serie de oportunitati, de la deschideri de noi magazine, intrarea pe noi piete, achizitii ale companiilor mici de retail, extinderea catre canalele online de vanzare, dezvoltarea de formate noi, inovatoare in domeniul brandurilor proprii Wal-Mart.
b) Dezvoltarea de parteneriate cu furnizorii prin aplicarea tehnicii VMI.
Utilizata in parteneriatele cu furnizorii principali, tehnica VMI (Vendor Managed Inventory) a devenit astazi un “best practice”, aceasta fiind aplicata pentru prima data in lumea marilor retaileri de catre Wal-Mart in relatia sa cu furnizorii principali. Studiile recente arata extinderea acestui concept si catre alte industrii, cum ar fi chimica, constructii, electronice, IT si Comunicatii.
Tehnica VMI se aplica produselor cu vanzare rapida si care au o pondere foarte mare atat in volumul vanzarilor furnizorului cat si in cel al achizitiilor cumparatorului. Produsele vizate de tehnica VMI sunt foarte importante si valoroase pentru dezvoltarea afacerilor ambilor parteneri, furnizor si comparator.
In ce consta aceasta tehnica? Furnizorul isi asuma responsabilitatea de administrare a stocului la cumparator pe baza accesului la informatiile cumparatorului privind nivelul stocului si al vanzarilor. In articolele urmatoare vom face o prezentare detaliata privind implementarea acestei tehnici, modul in care se efectueaza platile, momentul transferarii dreptului de proprietate asupra bunurilor vandute, responsabilitatile partenerilor relativ la stocurile de marfa in cazul excesului sau lipsei de stoc, etc.
Avantajele principale obtinute de Wal-Mart in strategia de reducere a costurilor prin aplicarea tehnicii VMI in relatiile cu principalii furnizori:
- Eliminarea costurilor privind comenzile de aprovizionare, a tranzactiilor de plata, etc.
- Reducerea costurilor de transport prin consolidarea partidelor de marfa.
- Reducerea nivelului stocurilor si implicit a cheltuielior de stocare, urmare a reducerii efectului de bullwhip care apare in Supply Chain din cauza lipsei informatiilor reale referitoare la stocuri si cerere.
- Evitarea costurilor de risc privind intreruperea livrarilor de catre furnizor.
c) Realizarea de investitii in sisteme informatice orientate catre managementul eficient al Supply Chain.
Wal-Mart obtine reduceri semnificative ale costurilor operationale prin intermediul strategiei sale in domeniul IT, astfel:
- Utilizarea “data mining” in analiza datelor pentru a intelege comportamentul cumparatorilor si al cerintelor acestora,
- Monitorizarea integrala a proceselor din SC prin extinderea tehnologiei RFID ( radio frequency identification).
- Implementarea operatiunilor de Cross-Docking in politicile de distributie, unde produsele care sosesc la depozit in camioane sunt descarcate in zona de receptie si incarcate imediat pentru livrare in camioanele care asteapta in dock-urile de expeditie, fara stocarea marfurilor in zona de depozitare.
- Reducerea stocului, a cheltuielilor de stocare si manipulare asociate stocului de siguranta in exces prin reducerea timpilor de reaprovizionare si a efectului de bullwhip.
- Managementul eficient al propriei flote de transport prin aplicarea principiilor de consolidare a marfurilor si a economiei de scala.
d) Extinderea gamei de produse
Pentru atragerea unui numar cat mai mare de clienti in magazine, Walmart ofera in lumea retailerilor cea mai larga gama de produse la vanzare.
e) Extinderea canalelor online de vanzare.
Beneficiind de statutul celui mai mare retailer offline, Wal-Mart are oportunitati uriase de crestere a vanzarilor prin extinderea prezentei in comertul online.