Comertul electronic impune noi reguli de eficienta in operatiunile logistice
Piata de retail online din Romania se afla in continua dezvoltare, ajungand sa valoreze peste 1 miliard EUR in 2014, comparativ cu 600 mil. EUR in 2013, pentru anul in curs estimandu-se o rata de crestere cel putin egala. Volumul mare al tranzactiilor precum si existenta a peste 10 milioane de utilizatori de internet au determinat din ce in ce mai multe companii sa ia in considerare si acest canal de vanzare.
Intre vanzarea digitala si cea clasica exista insa cateva diferente majore, incepand cu asteptarile si comportamentul clientilor, pana la costurile cu furnizorii, depozitarea, manipularea marfurilor si promovarea acestora. Astfel, in cazul comertului electronic vorbim de: un numar mare de comenzi plasate la intervale scurte de timp, valori si volume mici per comanda, informatii disponibile in timp real in magazinul online cu privire la stocuri si preturi samd.
De aceea, cei care vor sa reusesca pe aceasta piata trebuie nu numai sa gestioneze aceste particularitati cat mai eficient, ci si sa fie capabili sa ofere servicii cu valoare adaugata pentru utilizatorul final. Printre aceste servicii se numara si pachetele promotionale, optiunea de impachetare a cadourilor, acces la metode diverse de plata si nu in ultimul rand, posibilitatea de livrare a comenzilor la domiciliu in ziua urmatoare (next-day delivery), sau chiar in aceeasi zi (same day delivery).
Prin urmare, simpla lansare a unui magazin online nu este suficienta, ci trebuie luata in calcul si toata infrastructura din spatele acestui nou canal de vanzare: de la personal dedicat pentru gestionarea magazinului online si acordarea de suport noii categorii de clienti, pana la sisteme informatice de localizare a produselor in depozit, dirijarea picker-ului pe traseul cel mai scurt si generarea automata a documentelor de vanzare si livrare si ambalarea corespunzatoare.
Same day delivery – noua tendinta pe piata de retail
La prima vedere same day delivery poate parea un serviciu dificil de oferit, insa trebuie tinut cont ca exista din ce in ce mai multi clienti care isi doresc o comanda livrata cat mai repede posibil. De aceea, same day delivery poate reprezenta un avantaj competitiv pentru retailerii online capabili sa il ofere.
Anticipand nevoia clientilor de a beneficia cat mai repede de produsele dorite, companiile locale au diminuat semnificativ timpul de livrare, 24 ore devenind un standard in industrie. Insa competitia in continua crestere a dus la aparitia serviciului de livrare in aceeasi zi, concept mai des intalnit in pietele din vest, dar care isi face aparitia timid si pe piata din Romania. Un astfel de serviciu are potentialul de a deveni principala particularitate care va diferentia concurentii acestei piete, facand in acelasi timp mai dificila intrarea noilor jucatori.
Ce trebuie sa ai in vedere pentru a oferi serviciul de same day delivery?
Daca in comertul traditional accentul se pune pe interactiunea directa dintre vanzator si cumparator, in comertul online rolul de vanzator este preluat de website si de instrumentele de promovare specifice. Procesul prin care produsul comandat online ajunge la consumator influenteaza multe aspecte ale afacerii, incepand cu echipele care vor gestiona relatia cu clientii online, pana la modul in care sunt pregatite aceste comenzi in depozit si, mai apoi, livrate.
Astfel, scurtarea timpului de livrare de la 24 de ore pana la livrarea in aceeasi zi implica o buna consolidare a infrastructurii software astfel incat intregul proces de vanzare sa se desfasoare cu rapiditatea necesara. Pentru a realiza acest lucru este importanta gestionarea corecta a urmatoarelor etape:
1. Transmiterea comenzii de catre client
Pentru a incepe cu dreptul acest proces trebuie avuta in vedere implementarea unui portal online performant, care sa fie usor de utilizat, atractiv, si in cadrul caruia clientii sa isi poata gasi rapid produsele sau serviciile care li se potrivesc. Apoi, acesta trebuie sa puna la dispozitia clientilor metode securizate de plata si sa ofere acces la modalitati variate de promovare, specifice mediului online, precum sisteme de cupoane, preturi promotionale, discounturi cantitative sau calitative, pagini speciale pentru produsele noi, produse asociate sau produse cadou, reduceri de tip 2+1 si nu numai.
Ulterior, pentru accelerarea procesului de cumparare online, este necesara integrarea platformei E-commerce cu un sistem ERP. Astfel, clientul are acces la informatii actualizate in timp real cu privire la preturile, disponibilitatea produselor sau alte caracteristici ale acestora. Mai mult, comenzile pe care le plaseaza in portalul online ajung automat in sistemul ERP pentru a fi procesate, ceea ce face ca timpul de pregatire a acestora sa fie diminuat semnificativ.
2. Aprovizionarea cu marfa a depozitului
Daca detii un magazin online si vrei sa te asiguri ca vei avea tot timpul pe stoc produsele comandate de clienti, este important sa iti optimizezi procesul de aprovizionare cu marfa. O [marker]solutie software de gestionare a procesului de aprovizionare[/marker] te ajuta sa ai tot timpul sortimentul corect de marfa in depozit astfel incat sa nu ajungi in situatii de suprastoc – cand ai prea multa marfa in depozit – sau de substoc – cand esti nevoit sa maresti intervalele de livrare pentru ca nu ai produsele comandate de client.
Aceasta solutie foloseste o serie de algoritmi statistici cu ajutorul carora, plecand de la istoricul vanzarilor din ultima perioada, calculeaza cantitatea optima de marfa pe care trebuie sa o achizitionezi de la furnizori sau sa o produci, dupa caz. Astfel, iti asigura o acoperire de pana la 99% a comenzilor de la clienti si mai mult decat atat, iti permite sa previi situatiile atipice, precum sezonalitatea sau alte evenimente care influenteaza cererea.
3. Managementul marfurilor si pregatirea comenzii
Realizarea unui magazin online duce la cresterea numarului de comenzi care trebuie pregatite intr-un timp foarte scurt, de aceea este importanta utilizarea unui sistem care sa optimizeze activitatile din depozit, incepand cu receptia si asezarea marfurilor pana la pregatirea comenzilor. O solutie de management al activitatilor din depozit iti permite sa obtii un control mai bun asupra produselor si sa ai siguranta ca fiecare comanda este corect pregatita si livrata catre client in cel mai scurt timp. Un sistem WMS care ofera si metode avansate de picking: pick-to-cart, pick-by-light, functii de Dropshipping, impachetare, tiparire si scanare automata a codurilor de bare va ajuta cu siguranta la cresterea calitatii serviciilor oferite clientilor.
4. Incarcarea comenzilor si livrarea
Daca in comertul clasic livrarile se fac in cantitati mari catre magazine, in comertul online acestea se fac comanda cu comanda, ceea ce duce la un alt mod de lucru. Numarul comenzilor este mult mai mare, iar destinatiile de livrare sunt mai multe, ceea ce inseamna ca implicit costurile de livrare sunt mai mari.
De aceea este necesara utilizarea unei solutii de [marker]planificare optima a rutelor de transport[/marker], care sa includa functionalitati de alocare automata a comenzilor pe masini, stabilirea traseelor optime si calculul costurilor de transport. Utilizand o astfel de solutie marfa poate fi livrata intr-un timp mult mai scurt la costuri minime.
Senior Software ofera un pachet de solutii software perfect integrate care sa gestioneze in mod optim toate operatiunile specifice comertului electronic. Cu SeniorE-Commerce, SeniorERP si SeniorSCM timpul de livrare al comenzii poate fi redus considerabil deoarece asigura transferul in timp real al informatiilor legate de preturi, stocuri, comenzi, facturi si termene de livrare sau date despre clienti, contribuie la cresterea acuratetii activitatilor si a productivitatii angajatilor, genereaza automat documentele de vanzare si livrare, indica picker-ului cel mai scurt traseu in depozit pentru colectarea produselor si pregatirea comenzilor, asigurand astfel suportul necesar pentru servicii de same day si next day delivery.