Dinamica mediului de afaceri impinge limitele solutiilor WMS
Articol scris de: Dr. Ec. George Ogrinja, Director Supply Chain, Profesor asociat Facultatea de Cibernetica, Statistica si Informatica Economica, ASE Bucuresti
In mediul dinamic de astazi flexibilitatea unui WMS devine imperativa. Unde intalnim cele mai frecvente limite ale solutiilor WMS in proiectele de warehouse?
1. Reproiectarea asistata a spatiului din depozit
Periodic, este foarte important sa analizezi tranzactiile istorice ale depozitului si sa verifici daca structura depozitului este inca optimala.
Frecventa acestei evaluari depinde de viteza schimbarilor in mix-ul de produse, evolutia cererii individuale a produselor. Iti permite software-ul prin “business rule engine” o reconfigurare dinamica a spatiilor de stocare? Unele software-uri permit slotting (alocarea initiala statica a celulelor de depozitare) dar nu re-slotting (realocarea dinamica in functie de fluctuatiile cererii (sezonalitate, promotii, produse noi, etc)).
2. Limitari in crearea obiectelor de functionalitate
Cum ar fi Warehouse structure, picking, put away, Handling Unit, RF si altele.
3. Extinderea functiilor TRM (Task and Resource Management)
Cresterea productivitatii este beneficiul principal al implementarii unui WMS iar “Task management” este driverul cresterii eficientei fortei de munca si reducerii cheltuielilor operationale ale depozitului.
In lumea practicienilor se spune astazi: “Daca un WMS nu are task management, atunci nu este prin definitie, un WMS”. TRM distribuie munca pe care trebuie sa o efectueze resursele depozitului (sarcini/oameni sau echipamente). Cateva din functiile TRM, fara de care este greu sa vorbesti de productivitate in domeniul warehouse, sunt prezentate in continuare.
4. Facilitati foarte reduse sau inexistente de Labor management
Sunt foarte putine sisteme care ofera LM in structura WMS. In conditiile in care costurile cu forta de munca reprezinta aprox 45% din costurile totale ale depozitului, absenta unui LM in structura WMS-ului este un compromis.
WMS-ul monitorizeaza datele importante pentru fiecare lucrator comercial, cum ar fi numarul de linii sau comenzi colectate, timpii de colectare ai comenzilor, etc.
Modulul de LM extrage aceste date si le utilizeaza pentru a compara performanta lucratorilor in raport cu standardele stabilite si a calcula necesarul de personal operational.
Transparent, performanta superioara standardelor este recompensata, rezultatele inferioare fiind utilizate pentru analiza cauzelor. Unele WMS-uri trateaza LM-ul prin facilitatile din TM si Worforce Management.
Abilitatea unui WMS de a masura si remunera performanta lucratorilor este foarte importanta.
Oferta WMS pentru KPI-uri este in general foarte diversa dar si foarte saraca. Am observat o deficienta a multor WMS-uri in oferta de KPI-uri si in special a KPI-urilor standard (SCOR, WERC). Un WMS performant ofera monitorizarea performantei resurselor depozitului, a benchmark-urilor fata de standarde, analize comparate, etc.
Permite WMS-ul constructia Dashboard cu indicatori standard SCOR, WERC, mai usor de acceptat de catre clientii serviciilor 3PL in monitorizarea performantei furnizorului serviciilor warehouse?
Compromisul este in stabilirea unor indicatori externi nestandard, care sa favorizeze unul dintre membrii SC, de exemplu clientul, prin modalitatile de definire a performantelor. De exemplu, ce intelege clientul prin OnTime Delivery (indicator contractual) si ce intelege furnizorul 3PL de servicii Warehouse?
O definire standard a acestor KPI-uri mi-a permis in practica sa evit diferenta de interpretare intre client si furnizor in evaluare performantei parteneriatului.
In cazul generarii listelor de inventariere A/B/C se recomanda ca sistemul WMS sa calculeze numarul locatiilor ABC si sa determine pe baza numarului de zile/saptamana alocate inventarierii (de exemplu 4 zile: Luni-Joi) cate locatii sunt necesare a fi inventariate pe zi pentru a se realiza complet procesul de inventariere.
In general perioada de inventariere completa a claselor de produse nu trebuie sa depaseasca 1 luna pentru clasa A, 2 luni pentru clasa B si 3 luni/6luni pentru clasa C.
Limitarile care apar in practica WMS de cycle count se refera la implementarea procesului de Inventory accuracy improvement.
Acest proces se compune din urmatoarele cicluri: “depistarea erorilor de inventariere, cercetarea si identificarea cauzelor, eliminarea cauzelor, imbunatatirea continua a acuratetii stocului”.
NOTA: in majoritatea situatiilor practice intalnite se opereaza corectia de stoc fara cunoasterea cauzelor.
9. Strategii Multiple de Picking
Centrele de distributie actuale onoreaza multiple canale de vanzari si implicit un profil larg de comenzi de la cele online (e-taileri) care contin 1-2 linii in proportie de 30-60%, la comenzile retailerilor sau comenzile altor depozite sub forma de cutii/paleti. Servirea simultana multi-channel sau omni-channel a afectat designul centrelor de distributie, metodele si tehnologiile de picking, sortare, ambalare si consolidare a comenzilor.
Deoarece un sistem ineficient de picking ar avea un impact foarte mare asupra cresterii costurilor de operare ale depozitului existenta unor facilitati WMS de elaborare a unor strategii multiple de picking ar reprezenta solutia problemei.
Exemplu: un retailer si-a segmentat clientii pe canale de vanzari, astfel:
- Clientii traditionali care efectueaza cumparaturile din magazine/supermarket.
- Clientii online.
Corespunzator celor doua segmente de clienti, compania si-a organizat doua canale de distributie, unul pentru aprovizionarea magazinelor si altul pentru livrarile la domiciliu, in cazul clientilor online. Deoarece volumul comenzilor pe ambele canale de vanzari este mic-mediu se decide in general onorarea comenzilor din aceleasi locatii dar utilizand metode de picking diferite, in functie de comanda clientului.
De exemplu, comenzile online se vor colecta in sistem batch picking deoarece au un numar foarte mic de linii iar comenzile retailerilor in sistem wave picking.
Cresterea semnificativa a volumului comenzilor online a determinat multe companii sa prevada in strategia lor operationala achizitia unor sisteme de sortare si consolidare a comenzilor (automated conveyor systems) pentru satisfacerea “next or same day deliveries” a clientilor.
Permite WMS utilizarea simultana a mai multor sisteme de picking in functie de profilul comenzii si segmentul din care face parte? Pentru cazul anterior, se pot defini sistemele de picking batch si wave?
Pentru a gestiona eficient si flexibil aceste situatii, WMS-ul trebuie sa ofere functia de “order management” pentru sortarea, selectia si gruparea comenzilor pe diverse criterii precum si o functie “wave” pentru lansarea comenzilor de picking. Aceste operatii se pot efectua manual de catre dispecerul depozitului prin analiza comenzilor de picking aflate in asteptare si/sau automat prin intermediul unor “Picking Business Rule Engines”.
“Go Unlimited” in elaborarea strategiei de picking ar presupune:
10. Integrarea proceselor de Picking, Ambalare si Expeditie
Definirea starilor de control ale procesului de onorare a comenzilor (Workflow status, de exemplu: liniarizarea solutiei de shipping – flux simplu, controlat si eficient).
Sa consideram urmatorul process outbound: lansarea documentului de picking, colectarea comenzii, tiparirea packing list, ambalarea, tiparirea facturii/avizului de expeditie, livrarea comenzii. Se pot defini si configura starile asociate acestor activitati pentru controlul executiei acestora? Cate fluxuri de lucruri diferite pot fi definite simultan?
De exemplu, depozitul livreaza prin curierat pentru clientii online si prin LTL sau TL pentru clientii traditionali. Se pot defini cele 2 fluxuri de onorare a comenzilor? De remarcat ca documentele de curierat solicita obligatoriu trecerea greutatii marfurilor pe documente iar comenzile online pot fi pre-ambalate direct in faza de picking.
Se poate realiza monitorizarea livrarilor?
Definirea “Workflow status” in secventa de realizare a proceselor outbound ale depozitului permite controlul operatiunilor de tiparire a documentelor de picking si expeditie dar si alocarea si consolidarea partidelor de marfa pe destinatii. In contextul cresterii numarului de comenzi prin reducerea volumului acestora (trendul actual in retail), un sistem WMS este ineficient daca nu permite consolidarea/deconsolidarea comenzilor pe destinatii, respectiv o vizibilitate completa asupra operatiunilor de expeditie.
b) Standardizarea ambalajelor de livrare.
In absenta unei solutii WMS de “cartonization”, operatorii isi consuma de foarte multe ori inutil timpul pentru alegerea corecta a ambalajului. In practica, decizia de a avea 3 tipuri de cutii apropiate ca volum de media comenzilor clientilor, reduce atat timpul de ambalare cat si costurile de transport.
c) Tiparirea documentelor de shipping se poate stabili automat prin “Release Rule” sau “Rules based shipment processing”.
De exemplu, se poate realiza tiparirea automata a documentelor de livrare dupa confirmarea colectarii integrale a comenzii (“pick confirm”).
Shipping Document Sets: Facilitatea, in contextul unui volum mare de activitate in depozit, reduce semnificativ costurile cu forta de munca.
ASN: Acest document de notificare anticipata a livrarii comenzilor permite clientului programarea eficienta a viitoarelor receptii.
d) Integrarea serviciilor 3PL.
- Solutiile de curierat migreaza de la aplicatiile monolitice, individuale, la platforme integratoare unde utilizatorii supply chain pot executa sarcini specifice, fluxuri de lucru si servicii Web aferente proceselor de distributie prin intermediul interfetelor de utilizator configurabile.
Cat de bine asigura WMS-ul integrarea solutiilor 3PL de curierat?
- Un flux necontrolat de WMS al proceselor de operare a datelor si tiparire (cu imprimante care functioneaza cu riboane) a etichetelor de ambalaj este ineficient, consuma timp si de foarte multe ori reprezinta sursa erorilor in etichetarea corecta a ambalajelor. Integrarea in modulul WMS a unor solutii de marcare automata a ambalajelor reprezinta solutia pentru depozitele cu volum mare de activitate. Momentul alegerii tiparirii etichetelor de ambalaj este comandat de WMS si poate fi realizat in diverse etape ale fluxului de marfa, de la picking la expeditie.
Cat de usor integreaza WMS solutiile de Automated Marking Systems?
e) Asignarea corecta a comenzilor de livrare pe dock-uri.
Controlul asignarii comenzilor pe dock-uri si carausi, programarea unitatilor de incarcatura in ordinea inversa a operarii pe destinatii (prima destinatie de livrare se incarca ultima) reprezinta cateva din functiile unui WMS de eficientizarea a proceselor de expeditie.
Permite WMS-ul rapoarte detaliate pentru incarcarea corecta a vehiculelor?
Cum interopereaza modulele WMS si TMS pentru cresterea productivitatii operatorilor in zona de expeditie a comenzilor?
Productivitatea unui depozit World Class este de a obtine o acuratete de peste 99% a livrarilor, adica pentru fidelizarea clientilor, respectati cerintele de livrare ale comenzilor in proportie de peste 99%.