Bune practici implementare ERP si riscurile implementarii unui sistem ERP
Succesul implementarii unui ERP
Un subiect cu o lunga istorie, care a generat o cazuistica bogata. In incercarea de a creste sansele de reusita a unui demers de acest fel, au fost create modele de implementare ERP, prezentate retete de succes, au fost examinate cazuri extreme, in general negative, care sa ajute la evitarea greselilor uzuale.
In ciuda acestor resurse de informare disponibile, beneficiile majore aduse de un sistem ERP implementat cu succes determina companiile sa inceapa procedurile in vederea achizitiei unui astfel de sistem, fara a lua in calcul elementele strict necesare reusitei implementarii.
Ca urmare a experientei practice, am observat existenta anumitor corelatii intre nevoile care au determinat luarea deciziei de achizitionare si riscurile aferente implementarii. Aceste corelatii se datoreaza, in principal, canalizarii aproape exclusive a eforturilor companiei in a identifica si achizitiona un sistem care sa raspunda necesitatilor acute, constientizate, ignorand ansamblul problematicii.
Datorita valorii investitiei intr-un sistem ERP, decizia de implementare ERP este amanata pana la momentul in care se constata o imposibilitate a continuarii afacerii in conditiile curente. Deja, in acel moment, una sau mai multe deficiente in modul in care sunt desfasurate procesele de afaceri, genereaza o stare de frustrare majora in interiorul companiei, pe segmentele afectate, determanind managementul companiei sa achizitioneze un sistem care sa elimine, in primul rand, aceste tensiuni. Evident, din acest moment, se pot comite o serie de erori pe care vom incerca sa le evidentiem.
Motivatii tehnologice care determina implementarea unui sistem ERP
Motivatii operationale care influenteaza decizia de implementare ERP
Statistic, cei mai importanti factori de risc care afecteaza procesul de implementare ERP, sunt:
2. Compania are unul sau mai multe sisteme informatice, integrate sau nu, care nu mai satisfac necesitatile curente
Definirea deficitara a cerintelor
Compania se concentreaza pe identificarea unui soft care sa rezolve problemele curente, se pierde din vedere ansamblul.
Rezistenta la schimbare
3. Compania pierde teren in fata competitiei si vede in implementarea unui sistem ERP o solutie salvatoare
Asteptari nerealiste privind beneficiile
Clientul ignora faptul ca ERP-ul este un instrument complex care optimizeaza/automatizeaza niste procese de business functionale. In situatia in care aceste procese nu sunt coerente, din diverse motive, implementarea unui ERP va avea un efect contrar asteptarilor.
Neestimarea corecta a timpilor si eforturilor