Strategii generice de Supply Chain ale afacerilor competitive
Strategia de diferentiere (differentiation)
Strategia Supply Chain de diferentiere este a 2-a strategie generica de competitivitate a unei companii. Aceasta se bazeaza pe avantajele competitive ale unei firme fata de alte companii similare din piata in cazul in care poate dezvolta pentru clientii sai produse si servicii care au caracteristici unice.
Desigur, pentru ca aceasta strategie sa fie una de succes, costul de a dezvolta aceste caracteristici unice trebuie sa fie mai mic decat costul produselor premium, pentru care cumparatorii acestui segment sunt dispusi sa plateasca oricat. Strategia de diferentiere poate conduce la dezvoltarea capacitatilor companiei in domeniul proiectarii, fabricarii, distributiei produselor sau la cresterea nivelului de servire a clientilor.
Strategia bazata pe flexibilitate (Responsiveness)
Exemplu de strategie supply chain: DELL
angajati
Tari acoperite
$ venit net in 2020
Figura 1. Corelatia Eficienta si Eficacitate (Flexibilitate)
De ce durabila ?
Stefan Mouzas (2006) prezinta sugestiv in graficul din Figura 1, corelatia dintre Efficiency (Cost leadership) si Effectiveness (reactie rapida si flexibila la schimbarile pietei) si implicatiile abordarii dezechilibrate a acestor strategii. Conform graficului, o strategie unica de tip Ledearship Cost (high efficiency) bazata pe reducerea costurilor, externalizarea activitatilor, subdimensionarea bugetului de marketing si dezvoltare, reducerea investitiilor IT, etc conduce pe o perioada relativ scurta de timp la cresterea profitului operational (improving operational Margins). Eficienta unei companii nu este o masura a succesului in piata, ci este o masura a performantei si productivitatii operationale.
De asemenea, o strategie unica de tip Efectiveness, bazata pe oportunitatile de crestere a business-ului, sustinuta de costuri mari privind alinierea la cerintele pietei (produse noi si inovative, mass-customization, alinierea la variatiile mari ale cererii, etc) conduce la o crestere nesustenabila a businessului.
In plus, sustinem ca numai o crestere profitabila este durabila. Elaborarea unei strategii de Supply Chain care sa ofere simultan companiei flexibilitate (capacitate de reactie rapida la cerintele pietei in schimbare) si eficienta (costuri operationale reduse) este obiectivul oricarui manager de Supply Chain.
Caracteristicile modelului Supply Chain sunt date de tipul de strategie adoptat de companie. In Figura 2 sunt prezentate modelele Supply Chain specifice strategiilor corporative de tip Cost Leadership (eficienta) si Flexibilitate (Agile) sintetizate de Sunil Chopra si Peter Meindl (2007) dupa modelul lui Fisher (1997). Strategiile operationale traditionale s-au concentrat de cele mai multe ori pe eficienta (costuri reduse) sau flexibilitate sau pe o combinatie a celor doua, adica un mix intre eficienta si flexibilitate.
Figura 2. Eficienta vs Flexibilitate in modelele de Supply Chain
In graficul din Figura 3, dr. David Simchi-Levi, profesor la Massachusetts Institute of Technology (MIT) prezinta un compromis pe care compania trebuie sa-l faca intre eficienta si flexibilitate. Conform graficului, daca strategia curenta A (current strategy) de competitivitate a companiei se deplaseaza numai pe curba mare, exterioara, cresterea in flexibilitate (responsiveness) determina atat cresterea costului de operare al companiei cat si a timpului de raspuns pentru satisfacerea cerintelor clientului.
Figura 3. Corelatia dintre Eficienta (Efficiency) si Flexibilitate (Responsiveness)
Strategii alternative
O alta alternativa la strategia curenta (A) este conceperea unei noi strategii care sa impinga frontiera strategica a companiei in jos. Daca acest lucru este posibil, atunci pentru acelasi nivel de eficienta (efficiency), va puteti imbunatati timpul de raspuns (punctul B).
Alternativ, pentru acelasi nivel de reactie (responsiveness), puteti imbunatati eficienta operatiunilor si, prin urmare, reduce costurile (punctul C). Dar ce este mai important, exista o serie de strategii intre B si C unde firma poate sa-si imbunatateasca atat eficienta de operare cat si timpul de raspuns la solicitarile clientilor.
Asadar, folosind un echilibru intre ambele strategii corporative (Eficienta, Flexibilitate) intreaga curba va cobori in directia de intersectie a axelor pentru a oferi in general o performanta mai buna companiei (direction of improvement).
Exista foarte multe corelatii care definesc in final structura si caracteristicile unui model de Supply Chain capabil sa sustina strategia de competitivitate a companiei sau Supply Chain-ului, cum ar fi corelatia (cost, timpul de servire); (nivel stoc, nivel de servire), etc.
Toate acestea vor fi prezentate la momentul potrivit in proiectarea unui Supply Chain competitiv.