WMS: cum sa gestionezi cu maximum de eficienta un depozit
Comanda de client perfecta
Cu o astfel de situatie s-a confruntat managementul companiei GPF. Implementarea unui sistem WMS a dus la reducerea timpului de livrare la 24 de ore, dupa cum declara si domnul Bogdan Stefanescu, Director Comercial General Parma Food.
Preluarea comenzii de la client, afectata de lipsa unui WMS
Aceasta activitate se face, in cazul multor companii, prin intermediul unui sistem SFA. Agentii introduc comenzile pe device-ul mobil, iar acestea sunt exportate direct in ERP. In momentul introducerii comenzii in sistem, se rezerva automat stocul necesar. In cazul in care stocul din ERP nu se sincronizeaza automat cu cel din aplicatia utilizata la depozit, acesta nu va corespunde cu cel real si nu se vor putea onora comenzile de client. O alta situatie nefavorabila este intarzierea comenzilor datorita timpului indelungat dedicat pregatirii lor.
La prima vedere, astfel de probleme nu par sa aiba o influenta directa asupra activitatii agentilor de vanzari.
Cu toate acestea, este afectata credibilitatea agentilor in fata propriilor clienti. Fiind constienti de problemele care apar la nivelul depozitului, vanzatorii vor fi nevoiti sa obtina intelegerea clientilor, termene mai mari de livrare sau chiar sa ocoleasca anumiti clienti atunci cand nu sunt siguri de starea anumitor stocuri de produse.
Utilizarea unui sistem de gestionare a stocurilor permite executarea receptiilor cu ajutorul cititoarelor de coduri de bare. In WMS se deschide o nota de receptie care va cuprinde marfa sosita in depozit.
Rezultatul receptiilor se exporta in ERP, pentru a asigura corespondenta datelor din cele doua sisteme. Riscul de aparitie al erorilor este redus la minim si timpul dedicat efectuarii receptiilor scade semnificativ, iar in cazul neconcordantelor, acestea sunt semnalate imediat in sistem.
Selectarea si colectarea marfurilor comandate cu un WMS creste acuratetea comenzilor
Activitatea de selectare si colectare a marfurilor in cadrul depozitului poarta denumirea generala de picking. Cei care executa picking-ul au datoria de a se asigura ca marfa pregatita este intocmai cu cea de pe comanda de client. Problemele care apar aici influenteaza in mod direct timpul de livrare si acuratetea comenzii.
Intr-un depozit de mari dimensiuni, ce contine o gama larga de produse, angajatilor le este foarte greu sa gaseasca produsele aferente comenzilor de la client. In cazul in care apar erori, clientul poate refuza marfa provocand pierderi companiei.
Experienta angajatilor care se ocupa de picking este foarte importanta, iar in cazul rotatiei mari de personal riscul de aparitie a erorilor este si mai mare. Pentru ca nu cunosc pozitionarea marfurilor in depozit, angajatilor noi le este foarte greu sa pregateasca intr-un timp scurt comenzile.
Gestionarea stocurilor cu un WMS aduce beneficii mari la acest nivel, al efectuarii picking-ului. Cu ajutorul cititoarelor de coduri de bare, printr-o simpla scanare, angajatii pot afla caracteristicile marfurilor. Totodata, sistemul de gestionare a depozitului ofera o schema a aranjarii produselor, pentru a facilita accesul la acestea si ofera traseul cel mai eficient catre marfurile dorite.
Rezultatele se traduc in scaderea semnificativa a timpului de executie a picking-ului, cresterea acuratetii comenzilor, si diminuarea timpului de livrare.
Livrarea marfurilor la client intr-un timp mai scurt cu WMS
Odata ajunse in zona de livrare, comenzile de client trebuie incarcate in masini. Cei care executa aceasta operatiune nu cunosc continutul comenzilor, iar de cele mai multe ori nu pot o efectua in cel mai eficient mod, cum ar fi: in functie de clienti, zonele de livrare din SeniorERP sau alte criterii.
In cazul gestiunii stocurilor cu un WMS, este posibila aplicarea codurilor pe bare pe coletul deja pregatit, astfel incat acesta poate fi recunoscut de catre cei care incarca marfurile doar prin scanare. Astfel ei pot obtine informatii despre caracteristicile marfurilor si destinatia unde trebuie sa ajunga.
Pe langa aceasta, zonele de livrare din ERP pot fi identificate inca din momentul etapei de picking in vederea optimizarii spatiului de transport.
Efectuarea de analize complete si corecte in cazul utilizarii unui WMS
Pentru a lua hotararile necesare bunei desfasurari a afacerii, managerii au la dispozitie informatiile din ERP. Daca ne referim la datele despre stoc, asa cum am mentionat si anterior, acestea pot fi de cele mai multe ori in neconcordanta cu datele reale din depozit.
Implementarea unui sistem de gestiune a depozitului asigura corectitudinea datelor referitoare la stocurile existente. Integrarea dintre WMS, ERP si BI asigura fluxul informational necesar luarii celor mai potrivite decizii.
Managerii vor sti in orice moment care sunt stocurile reale, starea acestora si traseul sau pozitionarea lor in cadrul depozitului. Mai mult, pot studia anumiti indicatori cum ar fi nivelul intrarilor si al iesirilor precum si timpul mediu de picking sau livrare si pot optimiza stocul in functie de sezonalitatea vanzarilor sau locatia depozitelor.
Masuri de siguranta la locul de munca
- Purtarea manusilor de unica folosinta, care sunt confectionate din nitril (manusi nitril) si pot fi de diferite culori (manusi nitril negre, verzi, albastre)
- Dezinfectarea suprafetelor cu solutii speciale (dezinfectant suprafete)
- Dezinfectarea mainilor cu gel dezinfectant, care pe langa protectia impotriva virusilor sau a bacteriilor, ofera si hidratare mainilor, prevenind uscarea si craparea acestora (dezinfectant maini)